Skip to the main content

Verenigingsmonitor

Bestuurders Verenigingsservice

Om verenigingen zo goed mogelijk te kunnen ondersteunen en inzichtelijk te maken hoe verenigingen zich tot elkaar verhouden heeft het KNKV in samenwerking met NOC*NSF en andere sportbonden een verenigingsmonitor ontwikkeld. De verenigingsmonitor brengt situaties van verenigingen in kaart op basis van een vragenlijst die verenigingen invullen. Na het invullen van de vragenlijst krijgen verenigingen toegang tot een Benchmark Dashboard. Hierin kunnen bestuurders de vereniging op specifieke onderwerpen vergelijken met andere verenigingen.

Vragenlijst

Alle secretarissen ontvangen elk jaar eind april een mail met een link naar een persoonlijke vragenlijst. Vanaf dat moment tot eind juni kunnen bestuurders de vragenlijst invullen. De vragenlijst bevat ongeveer 120 vragen en het duurt ongeveer anderhalf uur om deze in te vullen. Dit hoeft niet in één keer en dit hoeft niet gedaan te worden door één persoon. De vragenlijst is opgedeeld in negen onderdelen. Via het hoofdmenu kan elk onderdeel naar een specifieke functionaris worden verstuurd, waardoor het invulwerk dus verdeeld wordt. De pdf-versie van de vragenlijst is hier te vinden.

Benchmark Dashboard

Met de verenigingsmonitor krijgen bestuurders inzicht in hoe de vereniging ervoor staat. In het Benchmark Dashboard kunnen bestuurders hun eigen vereniging op specifieke onderdelen vergelijken met andere verenigingen. Bestuurders zien op welke terreinen het goed gaat, waarin verbeteringen doorgevoerd kunnen worden en waar kansen liggen. Zo kunnen ze beleidsplannen ontwikkelen of updaten en samen met het KNKV kijken wat de ondersteuningsmogelijkheden zijn. Ook blijven de gegevens bewaard waardoor verenigingen historie opbouwen. Een voorbeeld van het Benchmark Dashboard is hieronder te zien. Een gebruikershandleiding en opname van het webinar over het gebruik van het dashboard vind je op deze pagina.

Servicemeting

Voordat de verenigingsmonitor geïntroduceerd werd, voerde het KNKV jaarlijks een servicemeting uit. Omdat servicevragen nu zijn opgenomen in de verenigingsmonitor, is de servicemeting komen te vervallen. De resultaten van voorgaande jaren zijn nog wel beschikbaar: Verenigingsmonitor 2020, Servicemeting 2019 , Servicemeting 2018, Servicemeting 2017 en Servicemeting 2016.

Best practice
Vragen

Op de pagina met veelgestelde vragen zijn de meest voorkomende vragen en bijbehorende antwoorden te vinden. Met vragen die daar niet tussen staan kunnen verenigingen terecht bij projectleider Mariska Kool door een mail te sturen naar mariska.kool@knkv.nl.

Gerelateerde Items

Communicatie
Bestuurders KNKV Organisatie Verenigingsservice
Communicatie

Op deze pagina vind je informatie over hoe je kunt communiceren met leden van jouw vereniging en lees je hoe het KNKV communiceert met de verenigingen.

Lees meer
Adviseurs Cluster B
Bestuurders Verenigingsservice
Adviseurs Cluster B

Irma Profijt-Doorlag is verenigingsadviseur en Dolf Nijbroek korfbaladviseur van Noord-Oost-Nederland (Cluster B)

Lees meer
KNKV Logo's / Huissstijl
Verenigingsservice
KNKV Logo's / Huissstijl

Iedere korfbalvorm en elk project heeft z’n eigen logo. Wil je een poster laten ontwikkelen of organiseer je een actie voor je vereniging en wil je een logo gebruiken?

Lees meer

Populaire downloads

Routekaart competitie
Download
Spelregels Korfbal 2020
Download
Handboek Kwaliteitseisen Korfbalaccommodaties
Download