Skip to the main content

DVO versterkt commerciële slagkracht met Kris Kabo: ‘Een sterke basis voor de toekomst’

Strategische projecten

Een bruisende sportvereniging met een sterke achterban, een fanatiek publiek en verschillende teams die meedraaien in de top van het Nederlandse korfbal. Dat is DVO/Transus. Echter, om structureel op het hoogste niveau te blijven presteren, is meer nodig dan alleen succes op het veld. Achter de schermen moet de organisatie sterk staan, en het commercieel beleid speelt daarin een grote rol.

Foto: Jeroen van den Berg

Daarom stapte DVO begin 2024 in het project ‘Versterken topcompetities & topclubs 2032’, dat onder andere onderzoekt hoe een professionele aanpak van commerciële activiteiten een club vooruit kan helpen. De belangrijkste stap binnen dit traject was de aanstelling van commercieel manager Kris Kabo. Met zijn komst richtte DVO zich op professionalisering van de sponsorcommissie, duurzame sponsorrelaties, sterke samenwerkingen en verdere groei.

Van nulmeting naar actie

Op 1 februari begon Kabo officieel in zijn nieuwe rol. Zijn eerste taak? In kaart brengen waar DVO commercieel stond en waar er kansen lagen. “DVO heeft enorm veel potentie, maar de vraag is: hoe benutten we die optimaal?” vertelt hij.

Een van de speerpunten binnen de pilot was het aantrekken en binden van nieuwe partners. Daarbij ging het niet alleen om sponsoring, maar ook om bredere samenwerkingen die de club versterken. “Het vinden en binden van meer partners was een belangrijk doel, evenals het optimaal inzetten van onze faciliteiten”, legt Kabo uit.

Daarnaast werden de sponsorpakketten aangepast en werd een nieuw CRM-systeem geïmplementeerd. “Alle informatie zit nu in één systeem, waardoor we sponsoren beter kunnen volgen en onderhouden”, aldus Kabo. Dit zorgt ervoor dat DVO gestructureerder kan werken en sponsoren beter kan bedienen.

Een thuis voor de businessclub
Foto: Johan Alberts

Een van de grootste doelstellingen was om samen met DVO de uitbreiding van de businessclub, die inmiddels uit zo’n 45 leden bestaat, te realiseren. De businessclub is niet alleen een netwerkplatform voor ondernemers, maar biedt ook interessante activiteiten buiten de wedstrijden aan. “Zo is er opnieuw een bedrijfsbezoek georganiseerd en liggen er nog steeds plannen voor een veiling”, vertelt Kabo.

Ook werd er, conform de reeds bestaande renovatie- en uitbreidingsplannen, een nieuw sponsorhome op de tribune gerealiseerd, zodat businessclubleden vanaf een exclusieve plek de wedstrijden in de DVO-hal kunnen bekijken. Dit sponsorhome – inclusief de nieuwe tribune en bar – zorgt ervoor dat sponsoren op een professionele manier ontvangen worden. “Het nieuwe sponsorhome is echt een ontmoetingsplek geworden”, aldus Kabo. Hier ontstaan niet alleen zakelijke connecties, maar wordt ook de betrokkenheid van sponsoren vergroot.

Samenwerking als sleutel tot groei

Binnen het project werkte DVO nauw samen met het KNKV en andere topclubs, zoals LDODK/Rinsma Modeplein en KZ/Keukensale,com, waarbij commercieel managers ervaringen en strategieën met elkaar uitwisselden. Door deze samenwerking konden clubs van elkaar leren en hun commerciële aanpak verbeteren. Ook de gemeente speelde een belangrijke rol in het mogelijk maken van deze pilot. Hun steun gaf DVO de kans om serieuze stappen te zetten in de professionalisering van de club. “Het is fantastisch dat de gemeente de waarde van een topclub als DVO erkent.”

Daarnaast ondersteunde het KNKV de club in de zoektocht naar grotere sponsoren. “In onze regio is een enorm grote sportdichtheid. Ik heb gemerkt dat het lastig is om een grote sponsor te binden aan de club”, vertelt Kabo. “Dit is iets waarin de bond zou kunnen ondersteunen. Mooi daarom om te zien dat het KNKV hier momenteel mee bezig is.” Door gezamenlijk de waarde van de topcompetitie beter in de markt te zetten, ontstaan er nieuwe kansen voor grote, landelijke samenwerkingen.

Een sterke basis voor de toekomst

De pilot liep tot januari 2025 en de eerste effecten zijn zichtbaar. DVO zag een groei van 20% in sponsorinkomsten, de commerciële werkwijze werd geprofessionaliseerd en de maatschappelijke waarde van de club werd vergroot door samenwerkingen met bedrijven en andere clubs in de regio. Deze resultaten zijn in nauwe samenwerking met en grote inzet van de leden van de sponsorcommissie behaald. Zelf kijkt Kabo met een goed gevoel terug op zijn tijd bij de club. “Ik vond het een enorm leuke uitdaging bij een geweldige vereniging”, vertelt hij enthousiast. “Ik heb nu een aantal thuiswedstrijden van DVO/Transus meegemaakt en ben enorm gegrepen door de dynamiek van het spel en de sfeer langs de lijn.”

DVO was al een stabiele, financieel gezonde en toekomstbestendige organisatie. Nu een aantal commerciële zaken binnen de sponsorcommissie/businessclub zijn ingebed, kan toekomstig DVO meer gaan bieden op sportief vlak. Alle middelen zijn voorhanden om de missie van deze mooie vereniging te halen: voor iedereen én elk niveau korfbal toegankelijk maken.

Gerelateerde artikelen

De verenigingsmonitor: het begin van een mooie reis voor De Wâlden
Bestuurders Verenigingsservice
De verenigingsmonitor: het begin van een mooie reis voor De Wâlden
Toen korfbalvereniging De Wâlden uit Trynwâlden twee jaar geleden de verenigingsmonitor invulde, waren de uitkomsten eigenlijk hartstikke positief. “Maar achteroverleunen was geen optie”, aldus Susan Silvius, secretaris van De Wâlden. “We wilden zorgen dat het goed blijft en daarvoor moet je als vereniging in beweging blijven.” Dankzij een visietraject, waarbij De Wâlden ondersteund werd door […]
Lees meer
Koninklijke onderscheiding voor KNKV-leden tijdens Lintjesregen 2025 
Vrijwilligers
Koninklijke onderscheiding voor KNKV-leden tijdens Lintjesregen 2025 
Afgelopen vrijdag was de Lintjesregen. Zo’n 3000 burgers die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de samenleving, ontvingen een Koninklijke onderscheiding. We feliciteren alle KNKV-leden die een onderscheiding hebben ontvangen en danken hen hartelijk voor hun inzet voor de korfbalsport! 
Lees meer
Het nieuwe KNKV Magazine is gepubliceerd!
Best practice Verenigingsservice
Het nieuwe KNKV Magazine is gepubliceerd!
We hebben een prachtig zaalseizoen achter de rug en het veldseizoen is alweer in volle gang. Een mooi moment voor een nieuw KNKV Magazine vol inspirerende artikelen en mooie verhalen. In deze editie deelt DeetosSnel/QLS bijvoorbeeld de aanpak rondom een veilig sportklimaat en vertelt SKF over hun aanpak rondom de invoering van Competitie 2.0. Verder […]
Lees meer

Topartikelen

Bestuurders Verenigingsservice
KNKV komt met nieuwe podcastserie Vereniging Centraal
Bestuurders Verenigingsservice
Vul de verenigingsmonitor weer in!
Partners
Qmusic nieuwe eventpartner KNKV