Skip to the main content

Praktijkbegeleider KT2

  • Van iedere cursist wordt verwacht dat hij/zij vóór de start van de cursus een ‘passende’ praktijkbegeleider (PB’er) gevraagd heeft hem/haar te willen begeleiden.
  • De KT2-cursus heeft als kern het lesgeven (didactiek : hoe gaat men om met de groep). Dat lesgeven is de basis om de trainingsinhoud (korfbalvaardigheden) goed over te kunnen brengen. Deze trainingsinhoud staat nu minder centraal en komt gedurende de vervolgcursus (KT3 : het proces van ‘analyse naar oefenvormen’ ) aan de orde.
  • Een ‘passende’ PB’er is een onmisbare schakel en daarmee bepalend voor een goed verloop van de cursus. Vertrouwen over en weer naast goed onderling contact is heel wenselijk. Het initiatief ligt vooral bij de cursist !
  • Het is raadzaam dat de PB’er beschikt over de nodige praktijkervaring als trainer/coach en op de hoogte is van de cursusinhoud / – verwachting. Daarmee kan de PB’er kennis en ervaring inzetten bij het zogenaamde ‘leertraject’ van de cursist (waaronder ook het ondersteuning geven bij het uitvoeren van de cursusopdrachten).
  • De PB’er wordt de eerste cursusavond samen met de cursist verwacht. De docent zal zich deze avond voornamelijk richten op het verduidelijken van het cursusverloop, de kernzaken voorleggen en een aanzet geven tot het vaststellen van de contactmomenten cursist – PB’er. Ook is men deze eerste bijeenkomst praktisch actief op het korfbalveld!
  • Ter ondersteuning is er voor iedere PB’er na aanmelding digitaal materiaal beschikbaar :
    • cursusinformatie;
    • praktische tips voor de praktijkbegeleider;
    • kijkwijzer in verband met het voorzien van gerichte feedback;
    • praktijk-app ‘Spelenderwijs Verbeteren’.

Ook heeft de PB’er zgn. ‘leesrecht’ binnen de ELO (Elektronische Leer Omgeving) van de cursist, zodat men op de hoogte kan blijven van het verloop en de ontwikkeling