Op zaterdag 20 juni vond de laatste bondsraadsvergadering van het seizoen plaats. Voor de gelegenheid was die op het terrein van Unitas/Perspectief, voorafgaand aan een prachtige dag Korfbal Finals. Het werd een positieve vergadering, waarin mooie ontwikkelingen werden besproken en veel nieuwe bondsraads- en commissieleden werden benoemd.

Ook het Jaarplan 2026-2027 stond op het programma, met extra aandacht voor onder andere het WK 2027, arbitrage en beachkorfbal. Het jaarplan werd, na toelichting door algemeen directeur Kees Verhoeven, goedgekeurd door de bondsraad. Hetzelfde gold voor de bijbehorende begroting 2026-2027.
Nieuwe bondsraads- en commissieleden
Tijdens de vergadering werden maar liefst vier nieuwe bondsraadsleden benoemd: Jente Nijboer (regio 2), Anita van Bentum (regio 11), Jan-Wouter Vlot (regio 18) en Tommy Bernaards (regio 19) treden per 1 juli 2026 aan in de functie van bondsraadslid. Dat betekent dat er nu nog slechts één vacature openstaat: op regio 22 (Hart van Brabant / Zuid Oost Brabant (West)) na zijn alle regio’s vertegenwoordigd in de bondsraad. Een prachtige ontwikkeling!
Ook vond de (her)verkiezing van de leden van onafhankelijke commissies plaats. Niels Aandewiel werd benoemd voor een derde termijn van drie jaar als lid van de Commissie van Beroep. Nick van Meteren en Theo Stockmann werden benoemd voor een eerste termijn van drie jaar. Elline Diedering werd benoemd voor een derde termijn van drie jaar als lid van de Tuchtcommissie. Teun-Jan Kooistra, Johan Lemmen, Malou Roestenburg, Annelies de Roosz en Monique Spenkelink werden allen benoemd voor een tweede termijn van drie jaar. We zijn hen allen dankbaar voor hun inzet voor de korfbalsport!
Wilson Erebeker
Tot slot werd nog de Wilson Erebeker uitgereikt. Die wordt jaarlijks toegekend aan een persoon of groep personen, die zich bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt voor de korfbalsport en/of het KNKV. Dit jaar ging deze prijs naar de werkgroepen Vereniging Centraal, voor al het werk wat zij verrichten voor de verenigingen en de korfbalsport. Jaap Nederlof nam, namens namens de werkgroepen, deze beker in ontvangst uit handen van bestuurslid Marita Verkaik.
Een mooie afsluiting van een mooi seizoen
Al met al was de bondsraadsvergadering een mooie afsluiting van een mooi korfbalseizoen. Alle mooie ontwikkelingen bewijzen dat korfbal leeft in Nederland en daar zijn we trots op!
Foto: Winanda van Zwamen