Voorbeelden ledenwervingsactiviteiten

Hieronder vind je verschillende voorbeelden van ledenwervingsactiviteiten:

  • Bied leden een bonus aan als zij nieuwe leden binnenhalen. Ieder lid is een ambassadeur van jouw vereniging. Mond-tot-mondreclame is de beste reclame voor jouw vereniging. Dit kan in de vorm van korting voor het lid dat een nieuw lid binnenhaalt of een beloning van het lid dat de meeste nieuwe leden werft. Maak in ieder geval aan jouw leden bekend, dat er dringend behoefte is aan uitbreiding van het ledenbestand.
  • Presenteer jouw vereniging op lokale braderieën en/of jaarmarkten. Schenk op de markt hete koffie, thee of chocolademelk: mensen vinden het onbeleefd om met hun drankje weg te lopen. Je hebt de kans voor een praatje.
  • Hang kaartjes op in de supermarkt, maak er wel een opvallend ontwerp voor.
  • Organiseer een ‘open dag’: jouw vereniging kan laten zien en laten ervaren hoe er getraind wordt en kan informatie geven over de sport in het algemeen en over de vereniging in het bijzonder.
  • Organiseer een ‘open doe dag’: geïnteresseerden mee laten doen met een training, toss, toernooivorm.
  • Organiseer ‘open’ trainingen: jouw vereniging biedt niet-leden de mogelijkheid een keer mee te trainen.
  • Organiseer ‘open’ trainingen: jouw vereniging biedt niet-leden de mogelijkheid een keer mee te trainen.
  • Bied een strippen- of knipkaart aan: hiermee kunnen geïnteresseerden gratis of tegen een lager tarief deelnemen aan een aantal trainingen.
  • Organiseer een vrienden- en vriendinnendag (dit kan voor jeugdleden en voor senioren).
  • Organiseer een familietoernooi: aan het toernooi nemen leden en niet-leden deel, zowel jong als oud.
    Hierdoor krijgt gezelligheid prioriteit.
  • Organiseer een ouder-kinddag: de ouders ervaren hoe leuk het is om zelf mee te doen en een wedstrijdje te spelen. Niet-sportende ouders zijn potentiële nieuwe leden.
  • Organiseer demonstratiewedstrijden: potentiële leden komen op het park om de demonstratie van de (lokale) toppers te zien. Hier is ruimte voor een wervend praatje.
  • Sluit aan bij een schoolproject: kinderen komen op school in aanraking met de sport en vinden het leuk om vaker te sporten. Nodig ze uit op jouw vereniging!
  • Benader bewoners van een nieuwe woonwijk en breng hen op de hoogte van de activiteiten van jouw vereniging. Nodig de nieuwe bewoners uit om deel te nemen aan bepaalde activiteiten.
  • Organiseer ‘bedrijvensport’. Familieleden en bekenden van de werknemers kunnen ook geïnteresseerd raken in jouw sport en zijn dus potentiële leden.
  • Geef clinics op basis- en/of middelbare scholen. Door het geven van clinics komt jouw vereniging in aanraking met potentiële leden. Tijdens clinics kunnen deze leden geënthousiasmeerd en geïnformeerd worden. 
  • Tijdens Koningsdag een spelletjesparcours in een winkelcentrum in de buurt van jouw vereniging.Uiteraard ondersteund door een informatiestand. Laat de kinderen via een (gratis) knipkaart/strippenkaart de spelletjes doen en zorg ervoor dat de kinderen hun kaart – voorzien van hun persoonlijke gegevens – bij de informatiestand inleveren, waardoor zij bijvoorbeeld kans hebben op een leuke prijs. 
  • Veel ouders denken: eerst afzwemmen, dan mag je op een sport. Daar moet je als vereniging op inspelen. Het is dus zinvol om te weten wanneer het afzwemmen plaatsvindt. Probeer daarom contact te onderhouden met het plaatselijke zwembad. Tijdens het afzwemmoment kan een aangewezen persoon van jouw vereniging een presentje uitdelen aan de kinderen en daarnaast gratis introductielessen bij jouw vereniging aanbieden. Denk ook aan de ouders van de kinderen en zorg voor hen voor een algemene folder over wat jouw vereniging voor hun kroost te bieden heeft.
  • Rond Pasen is het organiseren van eierenzoekwedstrijden in en om het clubhuis/kantine/gymzaal een leuke activiteit voor de jongere leden maar ook voor hun vriendjes/vriendinnetjes. Verstop de eieren rondom het clubhuis/gymzaal en loof prijzen uit voor diegene die de meeste eieren kan vinden tot aan troostprijsjes voor diegene die pech had.
  • Gigakangoeroedag (kleuterspeldag): benader de eerste en tweede groep van de basisschool om daar een speldag met sportgerelateerde onderdelen voor te organiseren. 
  • Door contacten te leggen met sociale netwerken zoals bijvoorbeeld kerken kan jouw vereniging een nieuwe doelgroep aanboren. 
  • Door contacten te leggen met sociale netwerken zoals bijvoorbeeld kerken kan jouw vereniging een nieuwe doelgroep aanboren. 
  • Door contacten te leggen met sociale netwerken zoals bijvoorbeeld kerken kan jouw vereniging een nieuwe doelgroep aanboren. 
  • Door een zomerkamp te organiseren kun je bestaande leden behouden, maar ook nieuwe leden werven. Organiseer bijvoorbeeld in de laatste week van de vakantie een skeelerkamp voor leden en niet-leden. Zo kunnen potentiële leden (vooral kinderen) op een leuke manier kennismaken met jouw vereniging en uw leden. Door vriendschappen die ontstaan zullen ze bijna zeker wel lid worden van de vereniging. 
  • Eind november/begin december: een open Zwarte Pieten-training, waarbij de kinderen een Zwarte Pietendiploma kunnen behalen. Er zijn hierbij diverse sport- en spelactiviteiten mogelijk, zoals het maken van een Zwarte Pietenmuts, het gooien van pakjes in de schoorsteen en een Zwarte Pietendisco.
  • Een minitoernooitje, sport- en spelmiddag of kennismakingstraining voor bijv. een bepaalde peuterspeelzaal of naschoolse opvang. 
  • ‘Pupillenmaand’: 2, 3 of 4 zaterdagochtenden achter elkaar, waarbij (bijv. van 10.00 uur tot 12.00 uur) diverse sport- en spelactiviteiten georganiseerd worden. 
  • Organiseer een ballonnenwedstrijd. Dit kan gebeuren bij de opening van een veld of een nieuwe kantine, de seizoenstart of een toernooi/bijzondere/interne wedstrijd. Welke ballon komt het verst, dat is de vraag. Naast de eigen jeugd kan ook de complete schooljeugd uitgenodigd worden. Ook kan men de kinderen zelf ballonnen laten versieren of maken of de ballonnen laten sponsoren. Vergeet het opblaasapparaat niet!