Posters / Affiches

Posters/affiches worden hooguit gezien. Niet gelezen. En met ‘hooguit’ bedoelen we dat veel mensen posters/affiches wel zien, maar de boodschap van een poster/affiche niet altijd direct in zich opnemen. Een poster/affiche moet dus in een fractie van een seconde interesse wekken. En dat is niet eenvoudig.

Het belangrijkste doel van een poster/affiche is het wekken van interesse. Anders dan bij een folder kun je hier nauwelijks ondersteunende teksten in kwijt. De grafische elementen, foto’s en illustraties, kleurgebruik e.d. zijn dus belangrijk omdat die een kijker het eerste aanspreken.

De informatie die je geeft in een poster/affiche moet zo beknopt mogelijk zijn en alleen op kernpunten. ‘Fietstocht (voor het hele gezin) – Hemelvaartsdag – Vertrek 10:00 – 15:00 uur’ is bijvoorbeeld al heel wat. Probeer de kijker aan te zetten tot actie. Om een website te bezoeken bijvoorbeeld, of om een aanvullende folder mee te nemen voor meer informatie.

Enkele tips die helpen bij het maken van een goede poster/affiche:

  • Bepaal om te beginnen of een affiche het juiste medium is om een boodschap over te brengen. We hebben hierboven al aangegeven wat de kenmerken van een poster/affiche zijn.
  • Vormgeving van de poster/affiche moet op de doelgroep zijn afgestemd.
  • Gebruik foto’s en illustraties (goede kwaliteit foto’s!) die de tekst ondersteunen. De beste manier om dat te doen is foto’s zoeken die een emotie uitstralen. Een lachende persoon bijvoorbeeld of een enthousiaste reactie na een doelpunt.
  • Indien je gezichten in foto’s of illustraties gebruikt, zorg dan dat de kijkrichting van dat gezicht naar de tekst gericht is. De lezer volgt de kijkrichting onbewust naar de tekst.
  • Indien je verwijst naar clubbladen, websites, contactpersonen e.d. zorg er dan voor dat direct duidelijk wordt waarnaar wordt verwezen. Op de homepage van een website dient een herkenbaar element uit de folder te staan (linkje ‘Lid worden?’ bijvoorbeeld). In een clubblad moet duidelijk zijn waar de aanvullend gevraagde informatie te vinden is. Een contactpersoon waarnaar wordt verwezen moet op het merendeel van alle vragen direct antwoord kunnen geven.