Posters / Affiches

Een poster/affiche moet in een fractie van een seconde interesse wekken. Anders dan bij een folder kun je op een poster nauwelijks ondersteunende teksten kwijt. De grafische elementen, foto’s en illustraties, kleurgebruik en dergelijke zijn dus belangrijk, omdat die een kijker het eerste aanspreken.

De informatie die je geeft in een poster/affiche moet zo beknopt mogelijk zijn en alleen op kernpunten. ‘Playbockshow voor A's en senioren  – 28 maart – 20.00 uur - Veldkantine’ is bijvoorbeeld al heel wat. Probeer de kijker aan te zetten tot actie,  om een website te bezoeken bijvoorbeeld.

Enkele tips die helpen bij het maken van een goede poster/affiche:

  • Bepaal om te beginnen of een affiche het juiste medium is om een boodschap over te brengen.
  • Vormgeving van de poster/affiche moet op de doelgroep zijn afgestemd.
  • Gebruik foto’s en illustraties (goede kwaliteit foto’s!) die de tekst ondersteunen. De beste manier om dat te doen is foto’s zoeken die een emotie uitstralen. Een lachende persoon bijvoorbeeld of een enthousiaste reactie na een doelpunt.
  • Indien je gezichten in foto’s of illustraties gebruikt, zorg dan dat de kijkrichting van dat gezicht naar de tekst gericht is. De lezer volgt de kijkrichting onbewust naar de tekst.
  • Indien je verwijst naar clubbladen, websites, contactpersonen en dergelijke, zorg er dan voor dat direct duidelijk wordt waarnaar wordt verwezen. Op de homepage van een website dient een herkenbaar element uit de folder te staan (linkje ‘Lid worden?’ bijvoorbeeld). In een clubblad moet duidelijk zijn waar de aanvullend gevraagde informatie te vinden is. Een contactpersoon waarnaar wordt verwezen moet op het merendeel van alle vragen direct antwoord kunnen geven.