Folders / Flyers

Het belangrijkste doel van een folder is het wekken van interesse bij de lezer. De inhoud van een folder moet helder zijn, to-the-point en vooral nieuwsgierigheid opwekken bij de lezer. Het beste effect (en ook meetbare effect) is om de lezer aan te zetten iets te doen; een website bezoeken, een antwoordbon invullen of een e-mail sturen.

In een folder kun je geen grote hoeveelheden achtergrondinformatie kwijt; het is geen boek. Beperk je inhoudelijk dan ook tot het antwoord op de meest gestelde vragen en algemene zaken. En zorg voor een antwoordmogelijkheid of zet de lezer aan tot een actie. Juist dat is het moeilijkste aan het maken van een goede folder.

Enkele tips die helpen bij het maken van een goede folder.

  • Bepaal om te beginnen of de folder het juiste medium is om een boodschap over te brengen. Folders moet je persoonlijk uitreiken (tijdens een open dag of een markt of iets dergelijks) of ze moeten zo aanspreken dat iemand deze zelf uit een standaard meeneemt.
  • Denk na over wat je wilt bereiken met de folder. Schrijf van tevoren op wat de ontvanger van een folder na het lezen moet weten, denken en doen. Baken die boodschap af en houd dat bij de hand tijdens het schrijven. Geef niet meer inhoud aan de folder dan deze zaken. Hoe beperkter en meer to-the-point, hoe beter.
  • Durf dus gerust onvolledig te zijn, maar geef wel aan waar iemand een vervolg kan krijgen.
  • Een lezer van een folder stelt zichzelf altijd de vraag: ‘Wat heb ik hieraan?’ Probeer die vraag dan ook te beantwoorden in de tekst.
  • Schrijf vanuit het standpunt van de lezer. Dus niet ‘Onze vereniging hanteert ook nevenactiviteiten’, maar ‘naast korfbal kunt u ook voor andere leuke activiteiten terecht’.
  • Stem het taalgebruik en de schrijfstijl af op de doelgroep van de folder. Een folder voor ‘KorfbalPlus35’ (met als doelgroep 35-plussers) zal er anders uitzien dan een folder voor schoolkorfbal.
  • Vermijd lange zinnen. Houd het kort en bondig. Vaak worden langere zinnen over meerdere regels gesplitst (met name bij drieluiken) en dat maakt een zin moeilijker leesbaar.
  • Gebruik foto’s en illustraties (goede kwaliteit foto’s!) die de tekst ondersteunen. De beste manier om dat te doen is foto’s zoeken die een emotie uitstralen. Een lachende persoon bijvoorbeeld of een enthousiaste reactie na een doelpunt.
  • Indien je gezichten in foto’s of illustraties gebruikt, zorg dan dat de kijkrichting van dat gezicht naar de tekst gericht is. De lezer volgt de kijkrichting onbewust naar de tekst.
  • Gebruik bijschriften bij foto’s aangezien die meestal als eerste worden gelezen (zeker bij grotere of langere stukken tekst). Zorg ervoor dat die bijschriften helder zijn en nieuwsgierigheid naar de rest van de inhoud opwekken.
  • Indien je verwijst naar clubbladen, websites, contactpersonen e.d. zorg er dan voor dat direct duidelijk wordt waarnaar wordt verwezen. Op de homepage van een website dient een herkenbaar element uit de folder te staan (linkje ‘Lid worden?’ bijvoorbeeld). In een clubblad moet duidelijk zijn waar de aanvullend gevraagde informatie te vinden is. Een contactpersoon waarnaar wordt verwezen moet op het merendeel van alle vragen direct antwoord kunnen geven.

Lay-out
Er zijn tientallen manieren om een folder een lay-out te geven. Veel voorkomend zijn A4-formaten die in drie delen worden gevouwen. Een liggend A4-blad wordt dan in dire kolommen verdeeld. Het A4 formaat is gemakkelijk te bewerken en kan zowel door professionele drukkerijen, kopieerbedrijven als op een goede eigen kleurenprinter worden gemaakt. Laat teksten niet doorlopen van de ene naar de andere kolom. Dit is niet overzichtelijk.