Afgelopen woensdag vond het webinar ‘Goud in handen met de kangoeroes’ plaats. Voor deze kennissessie over de jongste doelgroep binnen het KNKV was veel belangstelling. Ruim honderd verenigingen werden meegenomen in onder andere het succesverhaal van korfbalvereniging KVA en de aanpak van korfbalvereniging Argus.
Het KNKV nam de deelnemers samen met experts en andere verenigingen mee op weg naar een succesvolle start met de Kangoeroe Klup, de organisatie van een Giga Kangoeroedag, het nog succesvoller maken van je bestaande Kangoeroe Klup en alles wat nodig is om jonge kinderen met plezier te laten korfballen en aan je vereniging te binden.
Ouders betrekken
Priscilla Robijns en Ella Korzelius, kartrekkers van de Kangoeroe Klup bij KVA (Amstelveen), zijn ooit begonnen met de aanpak ‘iedereen mag meedoen, is welkom en het gaat elke week door’. “Dat schept duidelijkheid. We hebben ook direct de ouders erbij betrokken. Zij moesten ook een spel begeleiden bij de trainingen en de kinderen enthousiast maken. Naast het zichtbaar maken van bestaande initiatieven en activiteiten in de wijk via onze sociale media, vrienden- en vriendinnenkaartjes waren vooral ook de ouders de beste ambassadeurs.”
Barry Schep, ouder en geen onbekende in de korfbalwereld, bevestigde dat. Als ouder van zijn driejarige dochter nam hij binnen korfbalvereniging Argus (Weesp) het initiatief om jonge kinderen naar het korfbalveld te krijgen. Met flyeren in de nieuwe wijk, het uitnodigen van (oud) vrienden om met hun kinderen ook te komen en de sfeervolle aankleding van de training met muziek, een mascotte en veel diverse spelmateriaal startte de toestroom van kinderen bij Argus. Schep: “Ook wij hebben meteen de ouders gevraagd een spel te begeleiden. Op deze directe vraag reageerden ze positief en participeren nu mee.”
Vervolg geven
Job van Eunen, initiatiefnemer van de Giga Kangoeroedag, vertelde over de aanvliegroute bij korfbalvereniging Wit Blauw (Kampen). “Samenwerking, enthousiasme en het leveren van kwaliteit zijn de sleutelwoorden. Ons doel was niet de Giga Kangoeroedag zelf maar het daarna zoveel mogelijk kleuters op de vervolgactiviteiten van onze vereniging krijgen. Dat deden we onder andere door de ouders aan te spreken en duidelijkheid te geven over vervolgtraject.”
Ook Jelmer Knossen, eigenaar van Korfbalkids, vertelde over de manier waarop hij bij verenigingen het traject aanvliegt. Zoals via intern onderzoek inventariseren of er al doelgroep is en de samenwerking zoeken met het onderwijs, BSO en Kinderopvang-instellingen. Hij gaf ook veel tips, bijvoorbeeld om te zorgen voor schaarste wanneer je een flyer of kaart uitdeelt voor gratis vervolgactiviteiten. “Zet data op die flyer of waardebon wanneer ze kunnen komen en vermeld altijd een link naar de (actuele) website en een contactpersoon met contactgegevens, aldus Knossen.”
Verenigingsdynamiek
Verder kwamen veel praktijkvoorbeelden voorbij. Tot slot werd beaamd dat de Kangoeroe Klup aan moet sluiten bij de vereniging. Niet op een apart moment ergens alleen één uurtje trainen, maar gedurende andere verenigingsactiviteiten en wedstrijden zodat de kangoeroes en hun ouders de verenigingsdynamiek volledig ervaren.
Terugkijken
Je kunt het webinar hieronder terugkijken. Meer informatie over de Kangoeroe Klup vind je hier.
Foto: Winanda van Zwamen, Korfbalfoto.nl