Korfbal brengt wetenschap en praktijk in perfecte harmonie

Prof.dr. Peter Beek is verbonden aan de Vrije Universiteit en hij heeft in de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar het zogenaamde differentieel leren. Differentieel leren wil zeggen dat je tot in het extreme varieert, om spelers hun eigen bewegingen en inzichten te laten ontdekken. Spelers worden continu verrast, waardoor ze zich moeten aanpassen en impliciet leren.

In de afgelopen maanden was Beek betrokken bij de cursussen van de KT4 (KorfbalTrainer 4, de hoogste trainersopleiding van het KNKV), waar hij kennismaakte met de toepassing van zijn theorie in de korfbalpraktijk. Voor het eerst zag hij hoe differentieel leren kon worden toegepast in een combinatie met deliberate play. Deliberate play wil zeggen dat je spelers onbewust laat leren, op een spelende manier. “En daar zijn wij in het korfbal al een paar jaar mee bezig”, zegt Scholtmeijer.

Wetenschap in de praktijk bij TeamNL Korfbal
“In het korfbal is het hoofddoel scoren en in balbezit blijven in de aanval en het onderscheppen van de bal zonder een doelpunt tegen te krijgen in de verdediging. Deze hoofddoelen worden gefaciliteerd door de vier korfbalacties. In de aanval zijn dit: schieten, vrijspelen, assist geven en rebounden. Verdedigend geldt: voorkomen van schieten, pass of schot blokkeren, assist onderscheppen en verdedigende rebound pakken. In elke oefening die we met TeamNL Korfbal doen komen deze vier aanvallende en verdedigende acties in meer of mindere mate terug. Hierbij willen we continu situaties creëren waarin spelers worden uitgedaagd om zelf na te denken over hun acties. Dit doen we, omdat deze situaties de grootste gelijkenis hebben met de wedstrijd.”

De trainingen van Scholtmeijer (en een aantal andere coaches in Nederland) zijn opgezet volgens het principe ‘deliberate play’. “Een mooi voorbeeld was de training waarbij we twee tegen twee oefenden, waarbij de verdedigers mochten spelen met badmintonrackets (klik  hier voor de video op de Facebookpagina van Scholtmeijer.) Hierdoor werd het onderscheppen veel makkelijker en het aanvallen moeilijker. Een tweezijdig leerproces, waarbij zowel aanvallers als verdedigers continu moeten aanpassen op de veranderende situatie. Het zoeken naar creatieve oplossingen wordt zo enorm gestimuleerd. Je geeft ze helemaal geen tips mee, maar ze gaan uit automatisme zelf met de oefening aan de haal, met een grote lach op hun gezicht. Veel plezier en er wordt tegelijkertijd ontzettend veel geleerd. Een perfect voorbeeld waarin deliberate play en differentieel leren in alle facetten terugkomt.”

Is korfbal de enige ‘wetenschappelijk georiënteerde’ sport?
Korfbal is echter niet de enige sport waarin het kan. Scholtmeijer voorziet ook kansen bij andere disciplines. “Bij het voetbal en in de top van het hockey zijn ze ook al bezig met dit soort trainingen. Andere sporten zullen op termijn wellicht ook volgen. Bij AZ Alkmaar is men ook goed bezig. Beek heeft hier ook de nodige invloed en onder andere dat heeft ervoor gezorgd dat we na de zomer met AZ in gesprek gaan om van elkaar te leren.”

Ben je geïnteresseerd in deze onderwerpen? Tijdens de KT4-cursussen van het KNKV worden deze uitvoerig behandeld. Wil je hieraan deelnemen, lees dan hier meer informatie en de toelatingseisen. De volgende cursus gaat na de zomervakantie van start. Dit jaar behaalden tien KT4-cursisten hun diploma.

Datum: 15 juni 2018 - 13:47 uur

Trainer/coach opleidingen