Skip to the main content

KVS/Maritiem onderneemt acties aan de hand van verenigingsmonitor

Best practice Bestuurders Verenigingsservice

Eind april is voor het tweede jaar op rij de verenigingsmonitor verstuurd naar alle verenigingen. Het bestuur van KVS/Maritiem heeft de monitor vorig jaar ingevuld en kwam zowel tijdens het invullen van de vragenlijst als tijdens de vergelijkingen in het bijbehorende Benchmark Dashboard tot inzichten en conclusies, die hebben geleid tot concrete acties met mooie resultaten. “Het invullen van de vragenlijst bracht ons op ideeën en dit leverde een actielijst op voor het nieuwe beleidsplan. Op basis van de vergelijkingen in het Benchmark Dashboard zijn we aan de slag gegaan met trainersopleidingen en ledenbeleid”, aldus voorzitter Peter van der Zwan.

De vragenlijst bevat concrete vragen. “Omdat de punten zo concreet zijn, kun je afvinken wat je wel en niet doet en zo houd je een lijst met actiepunten over. Ik heb de vragenlijst gebruikt als checklist waar onderwerpen uitkwamen om op te pakken. In het Benchmark Dashboard zagen we dat er nog winst viel te behalen op het gebied van trainersopleiding en ledenbeleid. Naar aanleiding hiervan laten we nu ongeveer twintig trainers een KT2-opleiding volgen en hebben we een ledenenquête opgesteld met vijftig vragen over diverse onderwerpen. Maar ook al onderneem je geen directe acties, dan nog is het handig om op de hoogte te zijn van eventuele aandachtspunten”, aldus Van der Zwan. Het hele verhaal van KVS/Maritiem lees je in het KNKV Magazine.

Verenigingsmonitor

Met de verenigingsmonitor krijgen bestuurders inzicht in hoe de vereniging ervoor staat en kunnen ze hun eigen vereniging in het Benchmark Dashboard op specifieke onderdelen vergelijken met andere verenigingen. Zo zien ze op welke terreinen het goed gaat, waarin verbeteringen doorgevoerd kunnen worden en waar kansen liggen. Alle secretarissen hebben op 22 april een uitnodiging ontvangen met een link naar een persoonlijke vragenlijst en kunnen de monitor invullen tot 30 juni. Meer over de monitor lees je hier. Met vragen kun je terecht bij projectleider Mariska Kool via mariska.kool@knkv.nl.

Foto: Marco Spelten, Korfbalfoto.nl

Gerelateerde artikelen

Aangepaste telefonische bereikbaarheid in mei
Verenigingsservice
Aangepaste telefonische bereikbaarheid in mei
In verband met de aankomende feestdagen is de telefonische bereikbaarheid van het KNKV in mei op een aantal dagen aangepast. Het KNKV is op Bevrijdingsdag (5 mei), Hemelvaartsdag (13 mei) en tweede pinksterdag (24 mei) gesloten en niet telefonisch bereikbaar. Op de dag na Hemelvaart (14 mei) is de afdeling Service en Ondersteuning niet bereikbaar. […]
Lees meer
Korfbaladviseurs gaan verenigingen korfbalinhoudelijk ondersteunen
KNKV Organisatie Verenigingsservice
Korfbaladviseurs gaan verenigingen korfbalinhoudelijk ondersteunen
Om verenigingen op korfbalinhoudelijk vlak beter en sneller te kunnen adviseren, telt het KNKV per 1 december 2020 naast zeven verenigingsadviseurs ook vijf korfbaladviseurs.
Lees meer
‘Ja, we gaan korfballen in de zaal’
Verenigingsservice
‘Ja, we gaan korfballen in de zaal’
Gaat de zaalcompetitie gespeeld worden? Logischerwijs wordt deze vraag ons momenteel vaak gesteld. Ja, is - met de kennis van nu - het antwoord. Op vrijdag 23 oktober gaat de Korfbal League van start en half november volgen alle andere klassen.
Lees meer

Topartikelen

Best practice Bestuurders Verenigingsservice Vrijwilligers
Vierde editie KNKV Magazine gepubliceerd
Verenigingsservice
Denk mee over de toekomst van de jeugdcompetitie
Bestuurders
Ontdek welke voordelen de verenigingsmonitor jouw vereniging biedt